Co to jest obraz? Komentarz do "Podstaw teorii znaku ikonicznego" Kazimierza Świrydowicza
PDF

Słowa kluczowe

Kazimierz Świrydowicz
znak ikoniczny
semantyka
podobieństwo
antykonwencjonalizm

Abstrakt

DOI: http://doi.org/10.26333/sts.xxxii1.08

Na przykładzie teorii znaku ikonicznego Kazimierza Świrydowicza krytycznie omawiam teorie semantyczne dla znaków ikonicznych oparte na koncepcji podobieństwa i antykonwencjonalizmie. Przedstawiam również główne założenia, które powinna spełniać adekwatna teoria semantyczna dla znaków ikonicznych.

PDF

Bibliografia

Abel, C. (2009). Canny Resemblance. Philosophical Review, 118(2), 183–223.

Abrahamsen, A., Bechtel, W. (2015). Diagrams as Tools for Scientific Reasoning. Review of Philosophical Psychology, 6, 117–131.

Black, M. (1972). How do Pictures Represent? W: E. Gombrich, J. Hochberg, M. Black (red.), Art, Perception, and Reality (s. 95–130). Baltimore and London: The John Hopkins UP.

Casati, R., Giardino, V. (2013). Public Representation and Indeterminicies of Perspectival Content. W: Z. Kondor (red.), Enacting Images. Representation Revisited (s. 111–126). Köln: Herbert von Halem Verlag.

Dąmbska, I. (1973). O konwencjach semiotycznych. Studia Semiotyczne, 4, 35–45.

DeLoache, J. (2000). Dual Representation and Young Children’s Use of Scale Models. Child Development, 71(2), 329–338.

DeLoache, J. (2005). Mindful of symbols. Scientific American, 293, 73–77.

Fodor, J. (1975). The Language of Thought. Cambridge: Harvard UP.

Griardino, V., Greenberg, G. (2015). Varieties of Iconicity. Review of Philosophical Psychology, 6, 1–25.

Goodman, N. (1976). Languages of Art: An Approach to a Theory of Symbols. 2nd ed. Indianapolis: Hackett Publishing Company.

Goodman, N., Elgin, C. Z. (1988). Reconceptions in Philosophy and other Arts and Sciences. Indianapolis/Cambridge: Hackett Publishing Company.

Greenberg, G. (2013). Beyond Resemblance. Philosophical Review, 122(2), 215–287.

Horecka, A. (2010). Pojęcie znaku ikonicznego w dziełach wybranych przedstawicieli szkoły lwowsko-warszawskiej: Kazimierza Twardowskiego, Tadeusza Witwickiego, Stanisława Ossowskiego, Mieczysława Wallisa i Leopolda Blausteina. Studia Semiotyczne, 27, 307–352.

Kozak, P. (2015). Sztuka i myśl. Warszawa: Wydawnictwo NCK.

Lewis, D. (1969). Convention: A Philosophical Study. Oxford: Blackwell.

Lopes, D. (1996). Understanding Pictures. Oxford: Clarendon Press.

Lopes, D. (2005). Sight and Sensibility. Evaluating Pictures. Oxford: Clarendon Press.

Marr, D. (1982). Vision: A Computational Investigation Into the Human Representation and Processing of Visual Information. Cambridge/London: The MIT Press.

Pelc, J. (1984). Wstęp do semiotyki. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Schier, F. (1986). Deeper into Pictures: An Essay on Pictorial Representation. Cambridge: Cambridge UP.

Shin, S.-J. (1994). The Logical Status of Diagrams. Cambridge: Cambridge UP.

Świrydowicz, K. (2017). Podstawy teorii znaku ikonicznego. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.

Tversky, B. (2015). The Cognitive Design of Tools of Thought. Review of Philosophical Psychology, 6, 99–116.

Willats, J. (1997). Art and Representation: New Principles in the Analysis of Pictures. Princeton: Princeton UP.